"يجول Yagoul" مشروع يهدف لإثراء المحتوى العربي على الانترنت في كافة المجالات والمواضيع من التعليم والثقافة والاعمال والسفر والسيارات وغيرها ..
كما يعمل ان يصبح واحداً من اكبر مصادر المعلومات العربية على الانترنت من أجل مساعدة الباحثين ورواد المعرفة والمستخدمين من مختلف الفئات في ايجاد المعلومة بسهولة من خلال تصنيف "يجول" هو الوصول الاسرع للمعرفة.
اميرة هنداوى
2 years ago

أشهى كبسة لحمه
بمناسبة قدوم عيد الأضحى المبارك وكل سنة وإنتوا طيبين جايبة طبق من الأطباق المميزة لهذة المناسبة السعيدة وهى كبسة اللحمة.
اولا هتسلقي اللحمة بتاعتك عادى جدا وهتضيفي للشوربه فلفل اسود ورق لورو حبهان وبصلايةولما تستوى هتضيفي الملح المناسب بعد كدة هنعمل الرز البسمتي بنقطع بصلاية ناعم ونشوحها فى حتة زبدة محترمة او سمنة ولما تصفر هنقطع طماطمايه ونضيفها للبصلة ونحط عليهم لوازم الكبسه اللي هي ليمون اسود(لومي) عودين قرفة وتشوحيهم في السمنة مع البصل و الطماطم وتنزلي عليهم باللحمة تقلبيها تقليبتين معاهم وبعد كدة هتضيفي شوربة اللحم وهتحطي باقي بهارات الكبسة بودرة الزعفران كركم كاري بهارات لحم مكعب مرق وتسيبهم ولما تغلي هتضيفي الرز البسمتي وتسيبية يستوى وع فكرة مقدار الشوربه بتاعته اكتر من مقدار الرز البلدى بتاعنا بكوباية.
ملحوظة نتزوديش البهارات عشان متمررش يعني نص معلقة شاي من كل حاجة دة للكيلو رز.
بالهنا والشفا