"يجول Yagoul" مشروع يهدف لإثراء المحتوى العربي على الانترنت في كافة المجالات والمواضيع من التعليم والثقافة والاعمال والسفر والسيارات وغيرها ..
كما يعمل ان يصبح واحداً من اكبر مصادر المعلومات العربية على الانترنت من أجل مساعدة الباحثين ورواد المعرفة والمستخدمين من مختلف الفئات في ايجاد المعلومة بسهولة من خلال تصنيف "يجول" هو الوصول الاسرع للمعرفة.
اميرة هنداوى
a year ago

الاهمال مفتاح التعاسة الزوجية
الاهمال مفتاح التعاسة الزوجية نعم ان اهمال الشخص لشريكه احساس قاسى فاحذروه لان الموقف بينتهى لكن احساس الاهمال وانك خذلت الشريك لا ينتهى وهذة بعض المواقف التى تعبر عن الاهمال الزوجى وكيف كانت الطرق الصحيحة للتصرف للبعد عن الاهمال الذى استفشى فى بيوتنا وكان سبب فى الجفاء بين الازواج الى ان ينتهى الامر بالطلاق نترككم مع التفاصيل:

موقف اهمال ذكوري :

زوجه تقول :
"انا العربية داست علي رجلي وانا بركب وهو ركب قبلي والله ما نزل من مكانه .. و لما ركبت ما سالنيش جرى لك ايه ؟ بص لاقاني حته واحده مش حتتين و سكت كان مفيش حاجه حصلت .. و كمل مشواره عادي ".

موقف اهمال نسائي :

زوج يقول :
"تعبت في الشغل و زمايلي نقلوني البيت و زوجتي كانت في مشوار لما عرفت قالت لي سلامتك ..نمت و لما صحيت لقيتها بتقولي مش هنخرج ؟ عندنا ميعاد ..قلت لها هاروح للدكتور قالت لي طب ابقى كلمني لما تخلص من عند الدكتور او عدي علي عند ماما و انت راجع ".
تعالوا نصحح الموقفين :

تصحيح الموقف الأول :
الزوج ينزل من العربيه بسرعه ملهوف و يقول لها " حبيبتي ..انتي كويسه ؟ وريني رجلك .. لازم نروح نكشف انا قلقان .. انا مش مصدق اللي حصل ..انا آسف يا حبيبتي .. ترتاحي الأول و الا نروح للدكتور على طول ؟"


تصحيح الموقف التاني :
" انت تعبان للدرجه دي ؟ انا مش مطمنه ..انا هالغي كل مواعيدنا و لازم تريح شويه عشان نروح للدكتور على ميعاد العياده ..انا مش هارتاح الا لما اطمن عليك".

هذة كانت مواقف بسيطة لمئات المواقف التى تمر بها فى حياتنا ونتعامل فيها باهمال سواء عن قصد او لا رجاءا إحذروا من الاهمال فهو كالدود الذى ينخر فى اعمدة بيوتنا.