"يجول Yagoul" مشروع يهدف لإثراء المحتوى العربي على الانترنت في كافة المجالات والمواضيع من التعليم والثقافة والاعمال والسفر والسيارات وغيرها ..
كما يعمل ان يصبح واحداً من اكبر مصادر المعلومات العربية على الانترنت من أجل مساعدة الباحثين ورواد المعرفة والمستخدمين من مختلف الفئات في ايجاد المعلومة بسهولة من خلال تصنيف "يجول" هو الوصول الاسرع للمعرفة.
mahi fathi
a year ago

كيفية تنشأة الاولاد نشأة سليمة
ان كثيرا من الابناء يعاملون اهلهم بالجحود والنكران ويتعرضون للكثير من الصدمات فى حياتهم عند الكبر وكل ذلك يرجع الى اسلوب التربية الخاطئ فى الصغر الذ يتبعة الاهل مع الابناء واليكم افضل الطرق لتربية الاولاد بصورة صحيحة:

أولادي بيكرهوني مش بيحبوني في حاجه وحاجز بينا كبير قوي بيردو علي كلمه بكلمه مش بيحكولي أي حاجه عنهم اصحابهم شاغلين كل أوقاتهم بيقعدو قدام النت والفيس أكتر ما بيقدو معايا مش بيقبلو مني أي نصحيه علي طول في
مشدات بينا أقول شمال يقولو يمين ايه الحل تعالي بس الأول نرجع الشريط للخلف شوايا.
أولا كل ده انتي السبب افتكري دايما إن أولادك رده فعل وانتي الفعل الأصلي بمعني ...............
الأم اللي دايما مش بتفكر غير في نفسها
وبتحس إن أولادها جم وجابلوها الهم وكباروها وحرموها أنها تقعد أكبر فتره ممكنه مع بباهم من كتر ما هو بيشتغل علشان يوفر ليهم عيشه كريمه ..
الأم اللي بتفضل نايمة وبس ما عليها غير أنها تظبط المنبه علشان يصحو وتنادي عليهم صوتها يصحي العماره وتقولهم قومو الساعه بقت سبعه وهي لسه خمسه ونص وتسيبهم مع نفسهم يلبسو ويحضرو فطار وياخد ساندوتشات دا لو افتكرت تجبلهم حاجه أصلا ومتعرفش هما بيعملو ايه.
الأم اللي كل ما أولادها يجو من المدرسه أو النادي أو الدرس ويحكو ليها عن حاجه تظيط وتدايق وتقولهم ما تدوشنيش اللي يحصل معاك بره ما تجيش تحكي عليه
الأم اللي ما بيجمعهاش مع أولادها غير اللقمة وبعد كده ولا الهواي.
اللي بتعامل بناتها اللي بدأوا يكبرو ويمرو بسن البلوغ ويبدأ يظهر عليها علامات الانوثه في جسمها وشكلها وصوتها إن الهم بدأ يجي.
اللي بتتعامل مع بنتها اللي جاتلها البيريود جديد علي انها كارثه مهما كانت نظيفه ومكنتش بتعولني الهم.وتبدا تلبسها واسع وتحجبها علي إنها عوره
اللي تلاقي أولادها البنات والصبيان واقفين قدام مرايه معجبين بنفسهم تقولهم كلام يسد نفسهم وتحبطهم وكأنهم أولاد مراه أبوها.
اللي تلغي شخصيه أولادها وتعمل كل حاجه نيابة عنهم وتتكلم وتاخد قرارت نيابة عنهم تختار ليهم لبسهم واكلهم ويصحابو مين ويذكرو ايمتي وتنيمهم بالغصب ونكتاهم علي الكتاب الأربعه وعشرين ساعه.
اللي حرماهم من اللعب مع الأولاد اللي من سنهم ويوم ما يجيو يتكلمو بلقم تديهم علي وشهم والعصايا جنبيها النهار كله .اللي عمرها مقالت لولادها يا حبيبتي ويا حبيبي ولا جات في مره خادتهم في حضنها غير وهي راجعه من سفر
وي وي وي وي بس دول أكتر حاجه منتشره في البيوت. .......كل ده?ومستنيه منهم يحبوكي
ويقربولك ويقولولك سرهم باماره ايه
مش بقولك انتي اللي فعل وهما لما يكبرو بيدوكي رده فعلهم علي فكره مش بينسو حاجه ابدا.......
مستنيه منهم يكبرو يبقو إيه يقودو الوطن دول هيبقو شباب وبنات هاشه .ضعيفة الشخصيه. خيبانين. مينفعش الإعتماد عليهم دول هياخد صدمات في حياتهم كتيره قوي لحد ما يفوقو ويتعلمو هيبقو ناس مكتيءيبن نفسيا ويحقدو علي غيرهم ??اتقو الله في أبنائكم هتتحاسبم عليهم حساب عسير